مصر

مصر

Tuesday, October 11, 2011

حالة من كل حاجة وحشة تصيبني

أنا لن أدعي بأني من العارفين بالأمور في موضوع ماسيبرو و لا كنت في المظاهرة و لا وقفت هناك و هكذا سمعت السلسل الزمني للموضوع:


الساعة الخامسة في مظاهرة للاقباط جاية من شبرا


أنا و للة الحق قلت عادي مش أول مرة يعملوا مظاهرة و عارفة إنها حتصفي علي مافيش


الساعة السابعة الاقباط ضربوا نار علي الجيش و في اتنين عساكر ماتوا


رفعت حواجبي في حالة من الذهول الممزوج بعبط أقباط اية اللي ضربوا نار دول عمرهم ما بيمشوا بسلاح علشان بيخافوا حد يمسك فيهم و خاصة بعد موضوع كنيسة إمبابة


و هنا بقي لقتني بانظر حولي و للصدفة كنت في مكان عام و إذ فجأتن كل اللي قاعد مع أصحابة و لا زنقلة مزة تحول بقدرة قادر لاحمد مظهر في فيلم صلاح الدين الايوبي و رايح ماشاء اللة ما شاء اللة يحرر مصر من الصليبين اللي ظهروا إذ فجأتن بردة في ماسبيرو وكل واحد قرر أن الغازية "المسيحين " لازم ترحل !


بصراحة بقي لقيت الشجاعة وخداني و بقولهم


- يا جماعة استهدوا باللة و هو احنا لسة اتأكدنا الناس دي ماتت و لا أية


و مين اللي ضرب نار عليهم؟ إحنا حنروح نتخانق كدة و خلاص و لا هي فش غل و لا أية؟؟؟؟


-يعني أية؟؟؟ دة كان ردهم طبعا يعني المجندين الغلابة اللي ماتوا دول دمهم يروح هدر؟؟؟؟


- محدش قال دمهم حيروح هدر بس تنأكد ؟؟؟


- نتأكد من أية هو التليفزيون حيكدب ؟؟؟!!!


- لية يا جدعان هو التليفزيون أول مرة يكدب مالكوا محسسني أنكو بتتكلموا علي السي أن أن! دة التليفزيون المصري الشهير بابو لمعة!و لا نسيتوا و لا انتوا صدقتوا الحبة بتوع تبنا و ندمنا دول !! دة تليفزيون اصلا رقاصة و هو عارف أنة رقاصة و مش عايز يتوب!


لقيت نفسي بأدن في مالطة و المذيع اللة يحرقة منفعل و هو بيذيع تقولش اللي ماتوا من الجيش دول (و الي طلع بعد كدة أنة محدش مات و لا حاجة) واحد فيهم كان جوز أمة!


لقيت أنة مافيش حل و أنا كمان كان لازم اروح للدكتور (بتعالج من الكوليستيرول عقبال عندكم) و تحركت من المكان اللي كنت فية و رحت وسط البلد ( علشان حظي الاغبر عيادة الدكنور هناك) لما وصلت الساعة 8:30 كانت وسط البلد صاحية و إن كانت العربيات بتيجي هربانة من التحرير و عربيات الإسعاف طول الطريق بالهبل بتجري ناحية الكورنيش .




طلعت العيادة الساعة 8:30 لما نزلت الساعة 10:30 حسيت كانني نزلت في مكان تاني الشارع المنور بقي ضلمة المحلات قفلت مافيش و لا عربية راكنة في الشارع غير عربيتي و الحياة حكيكتن كانت زبادي خلاط ....


لقيت واحد من بتوع اللجان الشعبية بيقولي متروحيش ناحية التحرير و لفي من ورا... و طبعا لاني بحترم رجل اللجان الشعبية اللي بيخدمني ببلاش اكثر من ظابط المرور اللي بيتأمر عليا بفلوسي سمعت كلامة و روحت من ورا...




ابصلك بقي علي الفيديوهات الاقيلك المسيحيين مفحوتين ضرب، طب مين يا عم المجندين اللي ماتوا و لادول سر حربي ... لا ياعم ما فيش حد مات في جرحي بس ...


لا و الجديدة بقي استغاثة علشان ننزل ننجد الجيش !!!


أنا عايزة أعرف مين اللي راضع من بز إبليس اللي تفتق ذهنة عن الحيلة دي يوقع المسلمين في المسيحيين بحجة الدفاع عن أية يا ولاد عن الجيش!


" دة حد إبن وسخة"

جيش أية اللي ندافع عنة ؟؟؟ الجيش بمدرعاتة بدباباتة بسلاطاتة ببابا غنوجة عايز حد يدافع عنة قدام مين ؟؟؟ قدام شوية مسيحيين ؟؟؟ دي العيال شكلها أغلب من الغلب !!!




لا وعلشان اليوم يكمل ( ماهو أنا اصلي كوليسترولي دة ما ترفعش من شوية) الاقيلك المذيع .... مش عارفة اشتمة أقول في حقة أية بس ما هو هو أصلا مفضوح اللي اسمة عمرو اديب جايبلي قال طلعت السادات علشان يعلق علي الاحداث!!! طلعت السادات مين يا فلول منك لة ؟؟؟


لا و الخيبة بعد كل السحل و الضرب اللب العيال اتضربتة طلعت السادات أفندي قال أية بيقولوهم اتلموا !! يا أخي اتلم انت و اللي زيك ؟؟ جاتكوا البلاوي مليتوا البلد!!


و أدي الفيديو أهة بتاع الفلول مع بعضيهم!!!





و للحديث بقية و حسبي اللة و نعم الوكيل


1 comment:

Foxology said...

لعن الله قوما ضاع الحق بينهم

احنا ملعونين على فكرة واحنا اللى عملنا ف نفسنا كدة

اللى جاى مش احسن على فكرة