مصر

مصر

Friday, February 1, 2013

ان تكون ست في مصر

انا بخاف انزل الشارع و دة مش بس من بعد الثورة لا اي حد حيقول ان التحرش زاد بعد الثورة حاقولة لا حضرتك هو بس التحرش بان بعد الثورة، تحب اكلمك عن استاذ الجامعة المحترم اللي كان بيستدرج البنات لمكتبة بعد الساعة اتنين و يحاول يمسك ايديهم و يمكن ما هو اكثر.... طب اهو نفس استاذ الجامعةدة بردة في المحاضرات كان بيقعد البنات في في ناحية و الاولاد في ناحية علشان الاختلاط حرام. و في كلية عملية فني المعمل كان بيستدرج بردة البنات علشان يراجعلهم على الشرائح اللي حتيجي في الامتحان بعد بردة الساعة اتنين اللي هو ميعاد خروج الموظفين و يحاول التحرش بيهم و يمكن ما هو اكتر اذا واتتة الفرصة و لما البنات اشتكوا رئيس القسم الراجل المحترم الكمل قالهم و انتوا اية اللي يوديكوا بعد الساعة اتنين ما انتوا اللي قليلات الادب... و لما الفني دة ماتعاقبش البنات جابت ابهاتها و عملوا مشكلة قاموا ناقليين الفني دة قسم تاني و كان ماشي يا عيني و هو حاسس انة مظلوم و بيحسبن علي البنات.

طيب تحب اكلمك عن المواصلات و اللي بيحصل فيها و لا بلاش اصل الموضوع دة اتهرس في مليون فيلم عربي قبل كدة. طيب اكلمك بقي عن مجال العمل شوية واحدة صاحبتي بنت لطيفة جدا و كانت ليها ضحكة من اجمل الضحكات اللي شفتها في حياتي كانت بقي.... اول ما اتخرجنا هي قررت انها عايزة تشتغل في القطاع الخاص علشان  الحكومة مش جايبة همها في اول انترفيو في شركات دعاية و اعلان معروفة قابلت رئيس مجلس الادارة الراجل المحترم اللي قالها في اخر الانترفيو انا سعيد انك حتشتغلي معايا انت حتبقي زي بنتي ( واضح انة كمان بيتحرش ببنتة) و دة لانة بعد اسبوع من الشغل معاة طلب انها تقعد علي حجرة يا عيني صاحبتي خرجت منهارة و كانت بتحكيلي انها ماكنتش فاهمة لية كل الناس في العمارة اللي فيها الشركة من اول السايس لبتاع السيكيورتي بيبصولها بصات غريبة .... صاحبتي فضلت مقتنعة انة هي اللي فتنت الراجل و انها هي شخصيا تستاهل قطم رقبتها. و اتحجبت و جاتلها فرصة عمل في شركة صرافة بتاعة رجل بيعرف ربنا كويس زي الناس اللي بيعرفوا ربنا كويس و بيحكمونا دلوقتي و الراجل الشهادة للة ما اتحرش بيها بردة دة راجل كبارة فوق 60 سنة الراجل طلبها للزواج علي سنة اللة و رسولة الرجل عداة العيب و قزح علي الاقل هو عايز الحلال بس عرفي..... عرفي لية يا جدو اصل شركة الصرافة باسم مراتة و اخواتها و ميقدرش يتجوزها رسمي و بعدين هو كمان مش عايز خلفة و هي بتحكيلي قعدت اضحك و افتكرت عادل امام في مرجان احمد مرجان "عرفي؟؟؟" احمد السعدني رد علية و قالة "حلال حلال" "طيب ما انتوا كدة بردة مانتمين"
اة اخر اخبار صاحبتي انها مابقتش بتشتغل دلوقتي هي كمان مقاطعاني من ساعة ما اتنقبت و بقت تدي دروس دين في الجامع و ربنا اكرمها و اتجوزت واحد مش اكبر منها بكتير بس متجوز و عندة عيال عقبال عندكم جميعا.
احب بقي اكلمكوا شوية عن اختي الدكتورة المحترمة... كانت بتدي رقم موبايلها لطوب الارض من اهالي المرضي اللي هي بتعالجهم علشان لو عندهم مشكلة يكلموها في اي وقت.... تحبوا تعرفوا كام واحد منهم استغل نمرة تليفونها و حاول يتحرش بيها في التليفون و سمعها اقذر الكلام مع انها كانت بتعملهم خدمة انسانية... و غالبية اللي بقولكم عليهم دول من الناس الغلابة الطيبين الكادحين اللي انتخبوا الريس بتاعنا.... طيب عارفين اختي دي محجبة حجاب طويل قد اية..... الاهم عارفين هي بقت بتعمل اية.... بقت بتعامل كل المرضي بقرف و بقت تقلد زمايلها اللي هي كانت معترضة علي اسلوبهم.

طيب اكلمكوا بقي عن لما دخلت انا المستشفي ببنتي المستشفي الخاص الكبير المحترم .... لا لا الدكتور ماتحرش بية لاني اول ما دخلت شتمتة علشان سابنا ساعة من غير ما يبص علي البنت لا ... اختي التانية مضيفة طيران جاية تزورني في المستشفي قام الدكتور المحترم عايز يديها نمرة تليفونة اة و اللة دخلتلي الاوضة و بتقولي اية الحيوان دة و مش مصدقة انة دكتور بيعاكسها في مستشفي.

خلاص مبقتش قادرة اكمل كلام بس لسة عندي حكاياتي انا الشخصية و دي بقي تتحط في مجلدات حاحكيها ان عشنا


No comments: