مصر

مصر

Monday, August 13, 2012

لما الكلام يوحع

في اوقات بيكون الكلام فيها زي قلتة لانك مهما تتكلم كلامك ة و لا حيغير حاجة..... و هو كان اية اتغير قبل كدة بالكلام علشان نتكلم دلوقتي.... بس محتاجة اقول قبل ما مخي ينفجر......

حقوق المرأة اللي بيتمسخر بيها بعض اللي مسميين نفسهم فنانيين بداية من محمد صبحي و سخريتة من الجمعيات النسائية في مسرحية تخاريف (اكيد فاكرين جمعية المرأة المتوحشة و نسيت اربي ضوافري و كدة )  و طبعا فاكرين  يا رجال العالم اتحدوا و كل الهجص اللي كان فية...... و مرورا بالحاج متولي و نهاية بالحاج فواز اية. كي. اية "احبوووووش" ... حقوق المراة اصبحت دعابة ثقيلة و ماسخة بعد ان هوت الاقنعة عن اغلب المتشدقين بها ان المسألة بالنسبة لهم كانت سبوبة و اكل عيش علشان يقربوا بيها من سوزي و لما راحت سوزي ما شفناش موقف واحد يغزي عين الشيطان من السيدات الفاضلات بتوع حقوق المرأة فين فرخندة حسن من الستات و البنات اللي تم التحرش بيهم في ميدان التحرير في مسيرة ضد التحرش.... فين المجلس القومي من السادة بما لا يخالف شرع اللة بكل رؤيتهم الظلامية لقوانين الاحوال الشخصية... فين المجلس القومي للمرأة من تأسيسية الدستور اللي بيتحط فية دلوقتي كل "بما لا يخالف شرع اللة"

ازاي في ناس بالقدرة دي علي اللامبالاة قدام حق 51% من المجتمع...... اللي يفقع و يفرس ازاي في ستات من البني ادميين اللي بيقع عليهم الظلم دة مبيفكروش حتي في مجرد الثورة لكرامتهم..... ازاي تبقي شايفة حقك و حق بنتك بيضيع كل يوم حتة و انت راضية و ساكتة ....... هو في اية؟؟؟؟؟؟ هو احنا لية الستات عندنا مبتغيرش علي حقوقها؟؟؟؟؟

سيظل بقي الكوم الكبير وصول الاسلاميين للحكم .... و دة بقي اللي بيخليني مش عارفة انام بليل لما هي الحالة ج كدة و احنا لسة مدخلناش في عصر حرام يا اختي و النقاب فرض امال بقي الحالة حتبقي اية ..... و نفسي افهم اية مستوي الضغط اللي لو مورس اكتر من كدة علي الستات ممكن  ينفجروا ماهو اكيد هما لازم ينفجروا و يعملوا ثورة... مظاهرة..... اي منظر.... نقول بية ان احنا عندنا دم و عندنا احساس. دة حتي احساس المرارة اللي انا باحس بية مش موجود عند ستات كتير من اللي بقابلهم عندهم حالة من اللامبلاة غير عادية و تعايش سلمي مع كل الانتهاكات اللي بتحصل ضدهم. 

في وسط كل  دة بتخيل الرائدة درية شفيق( التي اطلقت عليها إذاعة مونتي كارلو انها الرجل الوحيد في مصر) سنة 51 و هي بتقتحم البرلمان المصري علي رأس 1500 ست للمطالبة للسيدات بحق التصويت في الانتخابات البرلمانية و الترشح لها ايضا و اقول لنفسي لية حركة تحرير المرأة وقفت عند الدكتورة درية ..... لية ماحصلش ان واحدة ست طلعت  و اقتحمت مجلس الشعب و اعتصمت فية لما فكروا يلغوا قانون الخلع و يقللوا سن الحضانة؟؟؟!!

واجعني قوي ان تكون الستات و المسيحيين في مصر هم ملطشة العصر الحديث... واجعني قوي ان صفوت حجازي ووجدي غنيم و اتباع سيد قطب هما اللي يحطوا دستورنا.

سكت الكلام....

No comments: